Jag har för Omställningsnätverket tillsammans med Amanda Martling tagit fram en handledning för att arbeta med värderingar enligt Common causemodell. Handledningen Värderingar för hållbarhet utvecklades inom ramen för Mistra Sustainable Consumption och utforskar hur värderingar påverkar samhällets omställning mot hållbar konsumtion. Skriften bygger på värderingsforskning, särskilt Shalom Schwartz’ teorier och visar hur inre värderingar som frihet, jämlikhet, välvilja och samhörighet med naturen stödjer hållbarhetsarbete, medan yttre värderingar som status, makt och materiell framgång motverkar detsamma. Handledningen erbjuder praktiska övningar för organisationer att identifiera och reflektera över sina egna värderingar, samhälleliga normer och hur dessa påverkar beslut och beteenden. Genom att aktivera inre värderingar och medvetandegöra deras roll kan ledare och grupper utveckla ett mer trovärdigt, motiverande och hållbart engagemang för samhällsomställning.
Här är handledningen – använd den gärna!